Toufiq Saifi. Human Resources / Administration. NRSE / Hållbara Kontoret

Toufiq Saifi om hur ska en organisation ta sig an utmaningen med att anställa nyanlända. Del 2

Frågor & Svar

F Hur har du personligen så snabbt kunnat lära dig den svenska språket?

S Min metod var lite annorlunda tror jag. Innan jag ens fick uppehållstillstånd så började jag studera svenska på Uppsala Universitet. Det var en heltidskurs med tre timmars undervisning i klassrum men krävde även att man studerade ca fyra timmar hemma för att kunna hänga med den snabba takten som sattes. Kruxet var att jag samtidigt jobbade deltid som lokalvårdare här på NRSE, så självklart var det en utmaning att få tiden att räcka till mellan familjeliv, studier och arbete. Men jag kan inte säga att det var krävande utan att var mer spännande period av mitt liv. 

Jag tyckte om mitt jobb på NRSE för att jag kände att det var ett företag som värdesatte mig som person. Universitetsmiljön gav mig både inspiration och motivation vilket fungerade som en otrolig drivkraft, där fick jag träffa andra likasinnade som även hade ambitionen att göra sitt yttersta att ta sig fram och lyckas i Sverige. 

F Varför var det viktigt för dig att lära dig den svenska språket så snabbt som möjligt?

S För att kunna komma in i arbetsmarknaden och så snabbt som möjligt och kunna etablera mig i samhället. Jag ville helt enkelt kunna kommunicera med min omvärld men även på en djupare plan lära mig hur saker och ting egentligen fungerar i Sverige inte minst med lagar och regelverk. 

F Vilket är det största utmaningen med integrering när det handlar om service yrket? 

S Det kommer tillbaka till just att kunna svenska språket. Självklart hjälper det väldigt mycket om man har tidigare erfarenhet av att jobba inom servicebranschen men jag anser nog att en avgörande faktor just att kunna göra sig förstådd och kunna begripa som föregås omkring än. 

En sak jag skulle vilja betona är att  kulturella skillnader inte är ett direkt hinder i servicebranschen. Om du kan språket, har den utbildning och kompetens som efterfrågas så kan du snabbt komma in i arbetsmarknaden och anpassa dig därefter. Hos oss på NRSE är kompetens och tidigare erfarenhet lika viktigt som att kunna svenska språket, utifrån mina erfarenheter så kan lära sig språket relativt snabbt när man är ute och jobbar. 

Det som särskiljer oss från andra aktörer är den arbetsmoral som våra medarbetare har.  Arbetsmoral är väldigt viktigt för oss på NRSE. Alla våra medarbetare har en extrem hög arbetsmoral och är dedikerade att varje dag göra sitt yttersta för att kunden ska vara mer än nöjd med våra dem tjänster som vi tillhandahåller. 

F Hur gör ni med språkbarriär när det kommer till HR frågor?

S Det är helt beroende på situationen. Är det någon som kommer på en anställningsintervju så tycker vi att hen ska kunna grundläggande svenska eller engelska, med grundläggande så menar jag att du ska förstå vad jag säger och kunna göra dig förstådd utan svårigheter. Men självklart när man jobbar inom lokalvård i Stockholm kommer du att ha arbetssökande som inte kan varken kan svenska eller engelska, vid en sådana tillfällen så använder jag mig av kroppsspråk, pratar väldigt långsamt och förklarar saker och ting mer tydligt. Vi ger alla en ärlig chans att komma in i arbetsmarknaden.

Nyanlända sitter ofta i väldigt utsatta situationer med en konstant ovisshet som kan vara väldigt påfrestande. Detta vet jag själv av erfarenhet. Det är ners kittlande att verkligen vilja komma in i arbetsmarknaden och gå på arbetsintervjuer när man vet att språket ännu inte är det den borde vara.  

Jag tycker vi har ett ansvar och bör göra vår absolut yttersta för att skapa en miljö där arbetssökande är bekväma även om de inte kan språket. Vi försöker motivera och höja deras förtroende så att de mer självsäkra. På så sätt kanske vi får reda på att de inte är helt hundra när det kommer till språket men kan kompensera det med mångårig och gedigen arbetslivserfarenhet. Detta blir då en vinst situation för både oss som arbetsgivare som får en kompetent medarbetare som kommer att växa med oss men det blir även en vinst för den som söker arbete, för nu för de äntligen få chansen att komma in i den svenska arbetsmarknaden och utvecklas och bidra positivt till samhället. Det är alltid spännande att se den positiva utvecklingen som våra medarbetare gör och se dem blomstra.

F Planerar ni era administrativa rutiner annorlunda på grund av att ni har många nyanlända som jobbar med er?

S Nej det påverkar inte våra rutiner, det kan vara att när vi har utbildning med lokalvårdare så pratar vi mer långsamt och använder oss av ett enkelt språk. Det finns alltid utmaningar, speciellt när det kommer till att anställa och utbilda nyanlända, så ja det kan vara en utmaning. På NRSE vi gillar utmaningar och har lärt oss att lösa de problem som kommer på ett effektivt sätt. För oss är slutmålet att alltid ge människor möjligheten att komma in i den svenska arbetsmarknaden. 

F Hur stor roll tror du en positiv inställning har när det kommer till att komma in i den svenska arbetsmarknaden?

S Motivation och att vara aktiv är väldigt viktigt tror jag. Inställningen ska vara att; jag vill ha det här jobbet, jag ska ha det här jobbet, jag måste hitta jobb även om jag inte kan språket särskilt bra än. Man ska vara inställd på att det tar tid och fortsätta kämpa. .En bidragande faktor till att lyckas inte ge upp, det är mitt råd, var aktiv och att inte ge upp.

Som en insats för att förbättra vår kommunikation till våra nuvarande men även till potentiella nya kunder har vi på NRSE och Hållbara Kontoret startat en serie med intervjuer med våra medarbetare med förhoppningen att klargöra vår vision för hållbarhet.

  • 076 411 47 79

  • toufiq@nrse.se

TOUFIQ SAIFI

HR/Admin